Start med at løbe i dag

Start med at løbe i dag! Og der er en grund til, at det er den allerførst sætning i denne artikel. Løb har adskillige positive egenskaber for dit helbred. Der er ikke kun tale om vægttab, men er dermed også med til at øge muskelmasse på visse niveauer.

 

Det er let

Der er ikke deciderede krav til, hvordan og hvornår du kan starte med at løbe. Du behøver ikke ligefrem at have den nyeste teknologi. Alle ved, hvordan man løber. Hvis du er en af dem, som ikke har løbet før, så er det i hvert fald vigtigt at anskaffe sig ordentligt udstyr til løb. Her er der tale om sko, som er første prioritet, strømper (i forhold til kompression, da det er med til at øge din blodcirkulation, så dine muskler får ilt). Udstyr til løb kan man finde på bl.a. Sport24, Løbeshop, Campz og mange andre. Men det anbefales, at man går til en fysisk butik og får foretaget en undersøgelse vedrørende løbestilen. Derved kan ekspedienterne give dig de sko, som passer bedst til dig. Og selv om du måske ikke har løbet før, så anbefales det i hvert fald, at du først få tjekket din gå-/løbeplan ud, så du ikke går hen og skader dig selv via overbelastning.

 

Brænder mange kalorier

Det brænder selvfølgelig mange kalorier, afhængig af hvilken træningsform du benytter dig af. Ifølge en undersøgelse lavet af Medical College of Wisconsin og the VA Medical Center, hvor forskellige maskiner gav følgende resultater i forhold til at brænde kalorier. Følgende tal er inden for en time.

  • Løbebånd (på højt niveau)  : 705-865
  • Trappestepper : 637-746
  • Roning : 606-739
  • Crosstræneren : 595 – 678
  • Spinningcykel : 498 – 604

Det styrker også dit hjerte. Man siger, at konditionstræning generelt er godt for kroppen, idet det forbedrer blodcirkulationen. Når dit ben rammer jorden, så bliver der i mellemtiden presset mere blod til og fra hjertet. Det vil sige, at jo hurtigere du løber, jo mere kommer dit hjerte og generelt din krop på arbejde, hvilket forstærker kroppen over tid.

 

Styrker din led

Hver gang du rammer underlaget med din fod, giver det et lille stød i kroppen. Dette går så ud over forskellige led. Hvis man er førstegangsløber, så er man mere udsat for skader. Derfor bør starte stille og roligt op, idet kroppen skal tilvænne sig, og ikke mindst dine led. Din krop tilpasser hver gang, og gør derimod også dine led stærkere, så de kan modstå de nye udfordringer. Du kan læse mere omkring løb her.

Men løb forebygger også sådan noget som slidgigt. Det kommer ved at brusken lige så stille begynder at nedbryde sig, og det kommer ikke kun af alderen. Udover at det er en godt fr vægttab, så styrker løb dine led/brusk ved at øge ilt tilstrømningen og fjernelse af stoffer i kroppen. Og som før nævnt, så styrker det også dine led, eller rettere sagt dine ledbånd.

Derfor er det også vigtigt, at du holder øje med hver eneste smerte, som kan forekomme ved løb. Derfor er det også vigtigt, at du skifter skoene ofte, da sådan noget som den stødabsorberende bund i skoen efterhånden vil være så trykke, at det slet ikke er til nogen nytte mere.

 

Artiklen opdateres følgende

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *