Hvad er crossfit for noget?

Crossfit er i dag blevet mere og mere populært hos fitnessentusiasterne. Men hvad er det egentlig for noget? Hvad får man ud af det? Hvilke muskelgrupper påvirkes? Hvilke redskaber skal man bruge? Kan alle lave crossfit?

Definition af begrebet “crossfit”

Konceptet er udviklet af den amerikanske træner Greg Glassman, som kom op med ideen at kombinere forskellige discipliner fra gymnastik, vægtløftning, høj-intensitet interval træning, og løberen. Det er så blevet til det verdenskendte crossfit. Selv fra den officielle crossfit hjemmeside udtaler de sig om, at crossfit er noget lignende dette:

CrossFit is the principal strength and conditioning program for many police academies and tactical operations teams, military special operations units, champion martial artists, and hundreds of other elite and professional athletes worldwide.

Our program delivers a fitness that is, by design, broad, general, and inclusive. Our specialty is not specializing. Combat, survival, many sports, and life reward this kind of fitness and, on average, punish the specialist.

CrossFit contends that a person is as fit as they are proficient in each of ten general physical skills: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, agility, balance, coordination, and accuracy

På dansk og lidt mere til, er crossfit en kombination af konditions- og styrketræning. Det specielle ved denne form for træning er, at øvelserne altid er ekstremt varierende og udfordrende. Hver dag vil træningen teste en anden del af ens funktionelle styrke og kondition. Så målet er at opbygge en krop, som er i stand til at udføre nærmest alt og hvad som helst. Crossfit kan laves på hold eller solo.

 

Hvilke muskelgrupper påvirkes?

I sig selv er der ikke nogle bestemte muskelgrupper, der påvirkes. Der vil altid være nogle muskelgrupper, som påvirkes mere end andre.  Men generelt trænes alle muskelgrupper via crossfit. Herunder er der bl.a. en kort oversigt over de væsentlige muskelgrupper, samt nogle af basisøvelserne til de forskellige muskelgrupper.

  • Core – Altid udsat via typiske træningsøvelser såsom, dødløft, squat, pull-ups.
  • Benmuskler – Via øvelser som squat, benpres, spinning eller løb.
  • Armmuskler – De bedste øvelser for armene er armbøjninger og pull-ups, da man er tvunget til at bruge flere muskelgrupper i armene, i forhold til mange andre øvelser.
  • Ryg – Øvelser som primært er baseret på extensions, hvor det større fokus er på lænden.
  • Glutes (balder) – Man behøver ikke at sige mere. Squat og lunges og mange flere øvelser

lacros bold

Hvad får man ud af det

Alt i alt, er det hele afhængigt af, hvordan man tilrettelægger sin træning. Crossfit er ikke kun ligesom fitness, men som sagt også noget cardio, som sætter gang i pulsen. ved at benytte sig af denne form for træning, så vil man få flere positive effekter ud af det.

  • Fleksibilitet/smidighed
  • Udholdenhed
  • Styrke (muskelmasse)
  • Balance
  • Koordination
  • Disciplin

Man får også mange andre ting ud af det. Hvis man vælger et hold for crossfit, så vil man opleve følgende (nogle af punkterne er også gældende, hvis man tager det hele solo):

Godt fællesskab med andre, som har samme interesse – Crossfit vil efterhånden ikke kun være en holdsport.

Vedvarende coaching og støtte – På et hold vil man altid have en træner ved siden af, som sørger for, at man lærer den bedste teknik.

Udvikling – Da crossfit er baseret på regelmæssige serier/programmer, så holder man automatisk styr på, hvor meget man løfter, samt repitioner og sets. Man kommer til at se en kontstantn forbedring hver gang. Man bestemmer selv niveauet, og derfor er det muligt at opbygge det hele ordentligt.

Konkurrence – Jo mere konkurrence der er, jo mere vil man presse sig selv. Når der er andre omkring, så vil altid prøve at konkurrerere mod dem, mens andre står og hepper.

Introducerer folk til vægtløftning, især kvinder – Har man ikke i forvejen stor glæde for styrketræning, så kan crossfit være vejen frem. Mange kvinder går efter cardio, så de kan blive tonede. Men for at blive tonet, så kræver det også, at man styrketræner. Så konditionen bliver man udfordret, og det kan endda være, at man efterhånden begynder at kunne lide det.

Bliver kendt med dine grænser – Crossfit er ikke noget, somman bare lige starter. Det kræver disciplin. Det presser dig også mentalt, som kan få dig til at klare mere gennem træningen.

Muskeludholdenhed – Din krop bliver forberedt på atletiske situationer efter et par måneder med crossfit.

 

Kan alle lave crossfit?

We’ve used our same routines for elderly individuals with heart disease and cage fighters one month out from televised bouts. We scale load and intensity; we don’t change programs.

I teorien i forhold til crossfit.com’s udtalelse, så kan crossfit udføres af alle sammen. Men det hele er afhængigt af, hvilket niveau ens fysiske form er på. Alle kører med det samme program, men forskellen er mængden.Et eksempel kan være, at hvis man ikke er i særlig god form, så vil man reducere reps eller kg. Forestil dig, at du er ny til fitness, og har kun fået teknikkerne på plads. I programmet skal du udføre 45 squats med 100 kg. Det ville ikke ligefrem være realistisk. Her vil man enten reducere mængden til 45 squats med 10 kg. Ellers man sige 30 squats med 15 kg. Så alt i alt er der mange muligheder.

Nybegyndere til vægtløftning – Crossfit er en god mulighed for at lære forskellige teknikker. Men igen det hele afhænger af, om man tager crossfit solo eller på et hold. Hvis det er på et hold, så vil man blive guidet igennem de forskellige teknikker. Hvis man kører solo, så kan man være uheldig at gøre mange af teknikkerne forkert. Det er derfor, at det kan være farligt for begyndere, da øvelserne udføres på et højt træningsintensitet. Så går man rundt med tanker om crossfit, og har ikke noget hold, så anbefales det, at man får en personlig træner.

Folk der søger støtter og fællesskab – Dette er selvfølgelig kun muligt, hvis man har et hold. Der findes folk, som ikke er i stand til at give sig 110 %, men derimod kun 90 %. Derfor er det en god ide for denne gruppe at være blandt andre. Der er nemlig mange positive sider ved det. Folk hepper på dig, så du kan yde dit allerbedste. Der er ikke nogen som dømmer, da alle typisk er på samme niveau.

Fitnessfanatikere – Her er crossfit ideel. Der er mange folk, som elsker at træne hver eneste dag. Hvis ikke de får trænet, så føler de ofte, at der mangler et eller andet. Generelt er crossfit struktureret, hvor man træner med et regelmæssigt indhold. Normalt så anbefales det, at man træner 3 dage og har 1 rest day osv. Men mange af dem, som har startet med crossfit ender med at komme tilbage hver dag. Eller endda 2 gange samme dag, da det kan være vanedannende.

Den hurtige – Der findes folk, som ikke vil bruge uendelig lang tid på træning. De fokuserer på at få mest ud af træningen på kortest tid. Men her er crossfit ideelt, idet man prøver på at blive færdig med træningen på mindst tid. Heraf vil man ofte være i situationer, hvor man giver sig selv 110 % for at blive færdigt. Træningen er udmattende, og man tvinger sig selv til at komme igennem.

 

Hvilke redskaber er bedst at benytte sig af?

Redskaberne som bruges kan nærmest være alt. Bortset fra maskinerne. Der er mere tale om frivægte og andet udstyr. Når man er i et fitnesscenster, så burde det ikke være noget problem med udstyr til træningen. Man kan også lave crossfit derhjemme, men der skal være en del redskaber til stede. Som før nævnt er crossfit et miks af styrke- og konditionstræning. Derfor er visse redskaber nødvendige, hvis man kun ønsker at træne hjemme. Og dette kan være en større investering. På denne side vises der nogle af de vigtigste redskaber for crossfit derhjemme.

 

Træningsudtyr til crossfitVed siden af er det også vigtigt med andre mindre tilbehør. Udstyr såsom elastikker, træningsbolde, sjippetov osv. giver mange alternativer til træningen, når man ikke har de andre redskaber, som altid vil være til stedet i fitnesscenter. Det kan man blandt andet finde på:

Der findes selvfølgelig mange andre sider. Det eneste man skal tage højde for er kvaliteten fra de forskellige udbydere.

 

Hvad venter du på?

Hvis man har mod nok til det, så prøv det ud. Det kan sagtens være hårdt i starten. Men hvis man går ud, og spørger alle dem, som i forvejen laver crossfit. Så vil de helt klart anbefale det, da det altid giver dem nye udfordringer hver gang. Man får et adrenalinkick når man skal prøve på at præstere 110 % for at slå sin egen rekord. Så der er altid motiverende mål, som holder en kørende. Nogle af de primære mål er at blive hurtigere, stærkere, større, bedre end før! Og det får man helt klart ud af crossfit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *